FEBIAC heeft een rapport gepubliceerd over de belangrijkste trends op de Belgische automarkt. De cijfers spreken voor zich: diesel wordt steeds minder populair. Toch blijft die brandstof de voorkeursoptie van professionals. Hoe lang nog?
Elk jaar publiceert de Belgische en Luxemburgse automobiel- en tweewielerfederatie (FEBIAC) haar rapport over de trends op de Belgische automarkt. De cijfers van dit jaar bevestigen een trend die al sinds 2012 werd waargenomen: diesel verliest terrein. Verschillende factoren dragen bij tot de afbrokkeling van het marktaandeel van dieselmotoren: het dieselgateschandaal, waarbij verschillende grote merken betrokken zijn die zeer goed verankerd zijn op de Belgische markt, maar ook de verhoging van de accijnzen, die het concurrentievoordeel ten opzichte van benzine geleidelijk heeft verminderd.
Voor privéwagens liggen de benzinemotoren ver vooruit, met een marktaandeel van 77% in de eerste zes maanden van het jaar. Bij de bedrijven worden dieselvoertuigen daarentegen nog steeds gewaardeerd, ook al neemt hun populariteit af: hun marktaandeel is tussen 2012 en 2018 gedaald van 85 naar 55%.
Wat moet u hieruit afleiden als u een wagen bestuurt in het kader van uw vennootschap en u van plan bent om die in de nabije toekomst te vervangen? Houd in de eerste plaats bij uw beslissing rekening met de brandstofprijs. Enkele jaren geleden was diesel veel goedkoper dan benzine. Dat is niet langer het geval. Die extra kost kan de balans doen overhellen. Ten tweede, als u kiest voor financiering van het ‘renting’-type, weet dan dat de formule voordelig is als de wederverkoopwaarde van het voertuig aan het einde van het contract hoger is dan de aankoopoptie. Denk eraan om bij het nemen van uw beslissing verschillende specialisten te raadplegen om te bepalen of die financieringsformule nog steeds de meest geschikte is, vooral bij een dieselvoertuig. Met andere woorden: zal er over een paar jaar nog voldoende vraag zijn naar dit type auto om een voldoende wederverkoopwaarde te garanderen? Ten slotte moet ook rekening worden gehouden met de autobelasting, die nu geïnd wordt door de gewesten. De fiscale behandeling van auto's die op diesel of benzine rijden verschilt aanzienlijk in het noorden en zuiden van het land!
Al die kwesties dreigen de komende jaren door te wegen op de markt van de bedrijfswagens.